Saturday 31 August 2019

Pekara anda tahu sebelum apply loan perniagaan

Ok topik kali ini saya memang perlu disclaimer sepenuhnya sebab mmg berdasarkan pengalaman saya. Sbb saya sangat sangat yakin topic ini akan ramai yang baca.

Seperti biasa jikalau hendak daftar syarikat sdn bhd boleh singgah ke website saya. www.malayacorporate.com

Ok, sebab saya juga ada buat sedikit loan perniagaan dan seorang company secretary. Saya ingin berkongi serba sedikit apabila hendak memohon loan perniagaan ini.

Loan perniagaan ini adalah refer kepada PUNB, SME Bank, dan banks

1) Record Diri sendiri
Untuk pengetahuan, memohon loan perniagaan tidaklah mudah seperti anda sangkakan. Mereka akan tgk record anda sendiri. Even hari tu saya ada sedikit bad record bersama ptptn pn mereka tengok.. Jadi CRIS mmg mereka tengok. Ctos kurang sedikit. Jadi if anda ade bad record ccris. Kemungkinan nk lepas itu sedikit sukar.

2) Tahun Perniagaan
Untuk pengetahuan ada, secara jujur adalah amat sukar jikalau anda baru mendaftar perniagaan dan apply daripada zero record. Seriously amat sukar. Jadi adalah better anda mula berniaga dulu, ada properly record at least 6 month bank statement. Then baru lah mudah anda untuk apply. Dengan PUNB or SME Bank, at least anda telah ada 6 bulan bank statement. Tetapi if bank, selalunya mereka hendak syarikat sdn bhd yg telah beroperasi 2 tahun dan profit. Jadi jgn delay daftar perniagaan itu dan jgn delay buka bank account. Every month is count.

3) Jenis Perniagaan.
Selain record kewangan, jenis perniagaan juga memainkan peranan untuk apply loan perniagaan. Client saya walaupun sudah 5 tahun berniaga, tetapi loan dia masih tidak lepas sbb jenis perniagaan dia. Bank decide iannya adalah perniagaan yang berisiko. Jenis-jenis perniagaan  ini anda kena tnya bank sendiri, tetapi jikalau mmg record anda bagus ada proper accounting record. Insyallah lepas juga.

4) Jenis Entiti Perniagaan.
Rasanya anda telah mula paham beza enterprise dan sdn bhd. Mengikut pengalaman saya, amat jarang sekali saya jumpa entititi enterprise mendapat loan perniagaan amout RM100k dan above selalunya syarikat sdn bhd. Ini kerana syarikat sdn bhd adalah entity corporate dan perlu audit. Jadi institute kewangan or bank lagi prefer memberi loan kepada syarikat sdn bhd daripada enteprise.

5) Documentation dan Accounting record
Document standard yang bank mahu adalah sijil pendaftaran syarikat dan yang paling crucial adalah record accounting anda. Jikalau anda nk system accounting serendah rm350 boleh pm saya.
Kena ingat, system accounting amat penting. Ini kerana bank mahu lihat anda betul2 berniaga or tidak. Jikalau anda berangapan meletaklan duit ke dlm bank account anda kemudian keluar kan balik. Cara itu silap. Anda betul2 perlu record accounting ada. Sbb antara document yg bank mahu adalah management account.

6) Tahun pulangan wang pinjaman
If anda guna SME, PUNB adalah boleh meminjam 7 tahun. Tapi bank is anda apply bawah 50k. Selalunya dlm 5tahun sahaja tempoh bayaran balik.

Sampai disini sahaja. Sekali lg perkongsian ini berdasarkan pengalaman saya. Ada sahaja kekwn saya yg dpt loan tp belum 2 tahun ada juga yang dpt geran.

Jadi kepada reader semua.
All the best ye
Website saya :
www.malayacorporate.com

No comments:

Post a Comment

Sudah ada bangunan Sendiri Tahun 2024 - Ini Story saya

Alhamdulillah, Alhamdulillah permohonan saya di bawah program untuk memiliki pejabat dengan sebuah agensi kerajaan telah diluluskan. Jadi Im...