Wednesday 22 October 2014

Pengalaman Temuduga untuk Lesen Company Secretary (SSM LICENSE)


Pada 12 June 2014, Saya telah menghadiri temuduga untuk mendapatkan lesen Company Secretary Di SuruhanJaya Syarikat Malaysia (SSM). Bagi pada mereka yang tidak mengetahui, Company Secretary bukanlah secretary kepada boss (Seperti P.A) tetapi company secretary yang di masukkan di sini adalah salah satu badan proffesional setaraf dengan Auditor.

Kepada yang ingin mendaftar untuk lesen ini di Suruhanjaya Syarikat Malaysia. Anda perlu mempunyai pengalaman dalam bidang ini.  :-

·                     SPM 5 Tahun pengalaman keje
·                     Diploma ditambah 3 tahun pengalaman kerja
·                     Degree ditambah setahun pengalaman keje.
Anda juga perlu mendapatkan satu surat recommendation letter dan juga menunjukan bukti Pengalaman anda di dalam bidang ini

Cara Mendaftar 
1.            Sediakan Dokument yang Lengkap bersama borang 48B (Contoh Borang boleh di dapati di Website SSM            atau Muka surat Belakang Companies act 1965) & Cover Letter
2.            Pergi Ke tingkat 17 dan membuat bayaran Sebanyak RM50.00
3.            Selepas membuat pembayaran, anda WAJIB menyimpan resit untuk rujukan 
4.            Dalam tempoh 3 Bulan anda akan di panggil.
5.            Click sini untuk maklumat lanjut Application Lesen Company Secretary

Status Permohonan


·   Dalam tempoh (1 bulan) SSM akan membalas status permohonan anda. (SSM sangat lambat membalas, adalah amat di galakan kan untuk menunggu dengan sabar).
·    Dalam beberapa bulan anda akan dapat surat yang menyatakan tarikh temuduga anda.

Hari Temuduga (Cerita Berdasarkan Pengalaman Saya)

·      Pada hari temuduga, Anda di kehendaki datang pada Jam 9:00 Pagi, terdapat 2 sesi iaitu sesi ujian menulis dantemuduga bersama pegawai SSM. Terdapat 8 calon menghadiri dan saya yang paling muda.
·       Ujian Bertulis : Terdapat 10 Soalan, dan semua soalan adalah berdasar kan Companies Act 1965, contoh soalan adalah seperti , 1. Types of Companies based on Section 9, and what section cover for proxy?
·      Bagi saya, ujian bertulis ini sangat mudah, kerana anda perlu menghafal section, dan soalan adalah straight forward. Sangat Berlainan dengan soalan semasa Degree
·       Selepas selesai ujian menulis, anda akan di panggil untuk temuduga, dan saya merupakan calon yang ke lima
·      Selepas bbrp jam menunggu, saya di panggil untuk sesi temuduga, terdapat 3 panel temuduga 2 malay and 1 Chinese.
·       Mereka bertanya tentang section, untuk tips semua. adalah amat digalakkan untuk menghafal companies act 1965. Sesi temuduga berlangsung selama sejam.

Tips Saya 
·     Hafal Companies Act 1965 dan table A kerana pegawai SSM banyak bertanya tentang Act.
·      Bersabar - saya merupakan calon yang kelima pada hari temuduga, saya menunggu hampir 5 jam untuk giliran saya.


SEKIAN TERIMA KASIH

60 comments:

  1. Replies
    1. sudah. saya sekarang seorang secretary berlesen

      Delete
    2. saya tgh cuba utk appy, rugi xapply sbb masa belajr sy mmg amik kos setiausaha. doakan.

      Delete
    3. berapa lama result keluar?

      Delete
  2. boleh tak nak tahu,temuduga tu dalam bahasa melayu ke bahasa english ye?

    ReplyDelete
    Replies
    1. depends. for me, I choice english. sbb ada term law dan section dalam act lg senang nk explain dlm english

      Delete
  3. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  4. do we allow to bring CA during exam and interview

    ReplyDelete
  5. Kalau saya bekerja sebagai kerani di sektor awam di Kementerian Kewangan bagaimana kah format yang sesuai untuk dokumen sokongan yang menunjukkan pengalaman relevan dalam bidang berkaitan.Pihak manakah perlu layak untuk memperakukan kelayakan saya..mohon bantuan tuan..saya boleh dihubungi di alamat emel azrael.angellost@gmail.com
    "The applicant has to have relevant work experience in company law or company"
    secretarial practice.

    ReplyDelete
  6. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  7. Saya nak tanya, apa beza ICSA dgn lesen di SSM ni ye?klau saya apply utk lesen di SSM..adakah saya masih perlu ambil ICSA utk jd setiausaha syarikat berlesen?

    ReplyDelete
    Replies
    1. ICSA Professional Certify and LS (License secretary)
      - ICSA boleh guna international contoh di UK
      - LS Malaysia sahaja.
      .
      Ikut keperluan, sbb yg penting knowledge.
      mcm my wife dia ICSA sbb working di bank industry, (status proffesional penting kepada yang berkerja)
      .
      me opening firm, cukup la sekadar boleh sign.
      .
      and yup kena ambik exam.

      Delete
  8. Tuan, boleh tuan hubungi saya melalui email izyan_izzy@yahoo.com saya ada beberapa soalan yang ingin diajukan, kalau tuan tidak keberatan boleh juga hubungi saya melaui whatsapp 0173024162. terima kasih tuan

    ReplyDelete
  9. assalam Tuan..nk tnya...maaf sy kurang arif..tp boleh ke offer servis company secretary as freelancer? atau as enterprise? sebab as far as i concern, company secretary kena ada office kan utk alamat registered office client..jd adakah tu maksudnya company secretary x boleh bergerak as freelancer atau enterprise? mohon maklum balas tuan..terima kasih...

    ReplyDelete
    Replies
    1. kena ada office juga tuk alamat berdaftar.
      xpe slowly buat. saya dulu start dengan meja sahaja

      Delete
  10. Thank you for sharing this valuable information. Your explanation clearly answers in an understandable way and very helpful! This can give better insights and inspiration for business owners. We would love to see more updates from you on Core Duties of Company Secretary in Malaysia

    ReplyDelete
  11. assalam tuan....untuk apply lesen secretary skrg..kena interview jgk jika telah ada m.i.a

    ReplyDelete
    Replies
    1. xperlu. itu kena apply practice cert sahaja

      Delete
    2. practice cert. ini perlu interview jgk ka

      Delete
  12. Do you attend any seminar before exam? Any tips on prepare for the exam & interview?

    ReplyDelete
    Replies
    1. No. sbb I dont to spend any money. hehe. and for your info.
      I have upgrade my license to professional .
      so bye bye LS

      Delete
    2. mcmana nak upgrade lesen to professional from LS ?

      Delete
    3. convert license to macs or maicsa

      Delete
  13. Slm... Sya bercadang untuk apply lesen sec... Bleh cik beri panduan yg dpt mmbntu? Bg pmhnn skrg adakah akn fokus pd akta baru 2016 @ akta 1965?

    ReplyDelete
  14. Assalammualaikum.saya member of mia.perlu ke saya di intetview?

    ReplyDelete
  15. Maaf bertanya. Klu ada experience dalam audit boleh ke apply utk cosec

    ReplyDelete
    Replies
    1. saya berpendapat. ceburi lg cosec. sbb true cosec bukan buat reso sahaja. kena advise sekali.
      tp tak mustahil.
      all the best ye

      Delete
  16. assalam tuan, sy dah bekerja sbg company secretary assistant utk sebuah firm. sudah bekerja hampir 5 tahun. and sy berhajat untuk apply lesen co sec sperti tuan. first step, bila nk isi form tu kan. ada mention "lodger". siapa sepatutnya akan jadi lodger sy? atau sy sendiri apply, sy jugak lodger ke cmane?

    lagi satu, surat recommendation letter tu company firm sy akan buatkan atau mcm mana ye? boleh share sikit tips utk first step nk apply ni x?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hi, boleh dah tu. cuba je. Jangan takot. kalau gagal ambik lg. mcm saya before 31 saya dah ada tiga lesen. Skrg dah aim ke lesen tax agent pula.
      bab recommendation letter tu. yg terbaik minta ex majikan anda sign.
      all the best

      Delete
  17. Encik kalau sekarang nak ambil lesen tapi spm bahasa ingeris tak credit, boleh ke? tapi bekerja dlm firm secretary hampir 5 tahun...boleh ke apply?

    ReplyDelete
  18. dimana perlu menghantar borang untuk apply license secretary? di alamat KL atau setiap negeri boleh hantar?

    ReplyDelete
  19. the exam is MCQ or no choices are given? need to memorize the entire companies act 2016, only can answer the interview questions?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hi during MCO i'm not sure. If I have an answer. I will notify it

      Delete
  20. Nk tanya, kos dari A-Z untuk jadi COSEC berdaftar, brapa ya?

    ReplyDelete
    Replies
    1. This comment has been removed by the author.

      Delete
  21. Ramai juga view pengalaman saya ni. Ada siap jadi kawan daripada topik ini sahaja. Ada bbrp perkara perlu saya update.
    Sekarang ada perubahan akta. Jadi ada penukar format interview.
    Juga sebab ada yang request juga.
    Saya akan buat sesi one to one coaching tentang permohonan lesen ini.
    boleh contact saya sekiranya perlu

    0193960277

    ReplyDelete
    Replies
    1. Maaf cik ada caj ke utk sesi one on one coach nie dan brpa harga sbb saya mmg nak apply lesen tp xtahu dah bersedia ke belom.... Dan klau ada youtube channel boleh berikan nama channel

      Delete
    2. wasalam nanti text saya 0193960277.
      cuba saya, nk kata akan bersedia. Selalu kita tidak akan bersedia sampai bila-bila.
      Kena lalui juga.

      Juga, bila kita dah pegang tanggungjawab. Lagi cepat kena belajar akan lebih cepat mahir.



      Delete
    3. ops pembetulan ayat. "CUBA SAHAJA'

      Delete
    4. Terima kasih atas respond dah lama baca chat nie sejak 2018 tp bile tgk cik mula balas chat org jadi saya pon mula nak bertanya

      Delete
    5. Jgn delay mohon sahaja ye, ambil sahaja exam.
      Dulu saya berseorangan. Jadi masa sgt limited.
      Skrg dah ada staff. Baru banyak masa sedikit tuk aktif di sosial media. All the best ambil exam tu.
      All the best ye.

      Delete
  22. Salam tuan, bagaimana untuk saya dapatkan borang pendaftaran untuk menjadi setiausaha syarikat?

    ReplyDelete
  23. salam tuan, sya berkelulusan spm n mempunyai 5 tahun pengalaman dalam CoSec. Saya tak pasti sama ada sya yakin untuk ambil lesen secretary.
    boleh tuan advise bagaimana mahu bermula?.. ada kah kena hafal keseluruhan CA 2016?....

    ReplyDelete
    Replies
    1. hi, cuba sahaja. sbb pengalaman ambik exam pun satu pengalaman yang perlu anda tempuhi, Dengan saya lepas raya tahun 2022 ni baru saya start buat kelas pasal penyediaan menjadi setiausaha syarikat ini

      Delete
    2. macam mana nak join kelas penyediaan ini ya

      Delete
    3. salam tuan, adakah kelas penyediaan menjadi setiausaha syarikat sudah bermula?

      Delete
  24. Salam tuan.. Kalau saya tiada kelulusan dalam bidang Setiausaha, degree pun bidang lain, tapi ada pengalaman bekerja sebagai Setiausaha a.k.a PA di salah sebuah syarikat di Selangor, kira saya boleh apply ke? atau disqualified?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hi setiausaha syarikat seperti kami perlu mahir dlm akta syarikat, jadi kerja2 utama kami adalah memberi nasihat kepada lembaga pengarah, submission dengan ssm, bursa.
      Mengikut pengalaman puan mentioned ni lebih kepada personal secretary. Jadi saya rasa puan perlu mendapatkan pengalaman yang berkaitan. Tapi sekiranya mahu cuba, silakan dan semoga maju jaya

      Delete
  25. Berapa lama nak tau keputusan interview? Ada cara tak nak check dengan SSM.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hi lesen saya seawal tahun 2015, masa tu dekat sebulan lebih. Yang 2022 ni nanti saya tanya kenalan di ssm. Boleh text saya utk remind perkara ini

      Delete
    2. Hi dah tanya. yg rakan saya baru ambik ni lesen result dia dlm 2/3 bulan

      Delete
  26. Saya mempunyai STPM ( pengajian perniagaan) boleh boleh mohon lesen syarikat setiausaha ke?

    ReplyDelete
    Replies
    1. awk kena ada pengetahuan tentang Company Act 2016. setiausaha syarikat perlu mahir dlm akta syarikat, jadi kerja2 utama adalah memberi nasihat kepada lembaga pengarah, submission dengan ssm, bursa.

      Delete
    2. Hi betul. digalakkan mendapatkan pengalaman terlebih dahulu. dengan keadaan skrg, byk akta kena tahu bukan akta syarikat sahaja. mcm mana pun semoga maju jaya.

      Delete

Sudah ada bangunan Sendiri Tahun 2024 - Ini Story saya

Alhamdulillah, Alhamdulillah permohonan saya di bawah program untuk memiliki pejabat dengan sebuah agensi kerajaan telah diluluskan. Jadi Im...