Sunday 15 January 2017

Nama Syarikat Apa Yang Boleh Apa yang Tak Boleh - Version 2

Terima Kasih kerana sudi singgah ke blog saya. Topic ini adalah sambungan daripada blog saya yang pertama saya iaitu :


Jadi disebabkan terlalu ramai membaca blog saya, jadi saya nk update topic Nama ini.
Juga info ini semua ada di website SSM saya hanya mengolah kembali sahaja.

DAN Kalau anda sudah menubuhkan Syarikat Sdn Bhd or LLP dan masih tidak mempunyai company secretary. Sila sila lah contact saya. Ini no whatapp saya.
0193970277 / velvetgroups@gmail.com

Jadi berbalik kepada topic. Berikut adalah nama guideline menamakan syarikat,
GARIS PANDUAN PERMOHONAN NAMA PERNIAGAAN


  • Ingat nama perniagaan adalah merupakan first impression orang. Jadi pikir betul2 ye
  • Nama perniagaan boleh dikategorikan kepada dua (2) jenis:
    a. Nama sendiri seperti di kad pengenalan tidak perlu memohon kelulusan contoh nya nama saya sendiri AZIZAM  AZIZAN, AZIZAM ENTERPRISE
    b. Nama perdagangan adalah nama perniagaan yang dicadangkan CONTOHNYA velvet enterprise, Karya Cinta Photo, Sushi Travel. 
  •  Nama perniagaan tidak boleh terlalu panjang dan tidak boleh lebih 50 perkataan ye.
  • Kalau boleh nama tu related lah kepada business, jangan nama syarikat AZIZAM Construction tapi Buat Dobi Pulak. Memang tak kena la. hehe
  • Selain daripada memperolehi kelulusan daripada SSM bagi penggunaan perkataan Nurseries, Pusat Care, adika, Pusat Tuisyen, Kolej dan Sekolah sebagai sebahagian daripada nama perniagaan mesti mendapatkan elulusan nama perniagaan, pemilik perniagaan juga perlu mendapatkan kebenaran bertulis daripada agensi-agensi lain yang berkaitan sebelum mendaftar perniagaan.
  • Kalau Anda mendaftar enterprise, nama memang tidak boleh ditukar ye. Kepada yang Mendaftar Syarikat Sdn Bhd. (Dun worry nama boleh tukar tiada masaalah, cuma ade kos. itu la yang bermasaalah) hehe. Sebab nk notify bank dan client anda yang lain
  • Menurut seksyen 22 (1) dan Akta 341 Syarikat 1965, Menteri mengarahkan Pendaftar Syarikat tidak menerima apa-apa untuk pendaftaran nama syarikat atau syarikat asingyang nama atau nama daripada jenis yang disebut dalam Jadual melainkan kelulusan terlebih dahulu daripadaMenteri telah diperolehi. Mana-mana orang yang, yang bertanggungjawab untuk perniagaan, menggunakan apa-apa nama yang tidak diingini tanpa persetujuan Menteri untuk mendaftarkan perniagaan adalah melakukan suatu kesalahan.
  • Penggunaan nombor, tanda dan simbol dibenarkan sebagai sebahagian daripada nama perniagaan dan mesti sesuai dengan penggunaan nama perniagaan. Contoh: A & Z , A.B.C Trading, Kupu-Kupu Design, Focus Re-Engineering, Dato 'Afiq
  • Combination Nama dengan Nombor pula? Boleh je. Saya baru je daftarkan Syarikat One17 Properties Sdn Bhd,
  • Dan dibawah adalah perkataan yang telah diwartakan, means nama sudah di control. Klu nk guna memang kena Minta kelulusan daripada SSM. Bermakna tidak semestinya tidak lulus, tp cuma banyak process korang kena hadapi




Banyak lagi nama yang telah di kawal/gazzate word. So goodluck memilih nama tu ye.
Semua info ni korang boleh dapat daripada SSM. Saya hanya mengolah balik sahaja. Jadi Jikalau anda ingin membuka syarikat Sdn Bhd, Atau pun telah membuka Syarikat Sdn Bhd dan tiada lagi company secretary. Sila menghubungi saya ye.. 

saya Azizam Azizan, sedia membantu anda. Ini adalah email velvetgroups@gmail.com atau pun whatapp sahaja. 019-3960277 

No comments:

Post a Comment

Sudah ada bangunan Sendiri Tahun 2024 - Ini Story saya

Alhamdulillah, Alhamdulillah permohonan saya di bawah program untuk memiliki pejabat dengan sebuah agensi kerajaan telah diluluskan. Jadi Im...