Wednesday 19 August 2015

COMPANY SECRETARY FEE ,KENAPA ANDA KENA BAYAR?

Introduction

Sebagai usahawan atau pemilik syarikat, anda semestinya familiar dengan Company Secretary kan?
Setelah beberapa tahun di dalam bidang company secretary ini.
Antara Soalan yang selalu saya terima ialah :

1) Kenapa perlunya adanya company secretary?
2) Kenapa saya kena bayar company Secretary Fee?
3) Kenapa ada firm charge mahal dan ada firm charge murah?

Jawapan soalan 1. ("Kenapa perlunya adanya company secretary?")

Mengikut Companies Act 1965 -Section 139
(1) Every company shall have one or more secretaries each of whom shall be a natural person of full age who has his principal or only place of residence in Malaysia.

Bermaksud setiap Company "Wajib" mempunyai satu Company Secretary yang berlesen dan Kenapa perlunya ada Company Secretary kerana ianya telah termaktub di Dalam Akta Syarikat.

Company secretary memainkan peranan penting di dalam syarikat seperti melakukan process penubuhan syarikat, pertukaran pengarah, submit Annual Return, membuat AGM/EGM, dan lain - lain services professional yang lain.


Jawapan Soalan 2. ("Kenapa saya kena Bayar Company Secretary Fees")

Ini antara soalan yang wajib saya dapat. Seperti dinyatakan di atas setiap Company Wajib mempunyaai sekurang-kurangnya seorang Company Secretary di dalam syarikat.

Ini bermaksud "Company Secretary tersebut" telah mempunyai Sijil-Sijil Professional seperi MAISCA/LS/ACCA. Gred gaji mereka yang berlesen tidak kurang daripada RM2,500.00 hingga RM20,000.00 (depends kepada experience).

Jadi, jikalau syarikat anda tidak terlalu aktif, melantik seorang "Internal Company Secretary" bukanlah satu cost effective kerana anda perlu membayar gaji yang tinggi, tapi dia hanya boleh melakukan tugasan Company Secretary.

Jadi, wujudnya External Company Secretary Firm seperti "Velvet Corporate Resources(M) Sdn Bhd yang menawarkan Services Secretary, untuk pengetahuan anda Firm secretary menawarkan solution dengan menawarkan bayaran secretary fees daripada RM50 hingga kepada RM100 sebulan. Berbanding dengan RM2,500 sebulan (DAN KEATAS)iaitu melantik "Internal Company Secretary" membayar RM100 sebulan kepada "External Company Secretary" adalah lebih cost effective kerana ianya jauh leih murah.

3) Kenapa ada firm  "Charge Mahal" dan ada "Firm Charge murah?

Jawapan ini sangat subjective, kerana ianya perniagaan, seperti biasa jikalau anda mahukan company secretary yang services yang baik. Selalunya jauh lebih mahal daripada Company Secretary yang menawarkan services yang murah.

Kerana saya juga mahir dalam pendaftaran Mof, Cidb, Persatuan, Petronas, Membuat Website, Photoshoot Corporate (kerana saya juga seorang Photographer).

Saya Harap penerangan saya jelas dan anda paham serba sedikit tentang kepentingan Company Secretary ini.

Jika mempunyaai sebarang soalan sila Whatapp saya  di (019-3960277-ZAM) or email azizamazizan@gmail.com


1 comment:

  1. Company secretary in Kuala lumpur

    We have it all. From Sdn Bhd Company registration, Company Secretarial services, accounting, tax, human resource and payroll and many more.


    See More:- https://foundershive.my/

    ReplyDelete

Sudah ada bangunan Sendiri Tahun 2024 - Ini Story saya

Alhamdulillah, Alhamdulillah permohonan saya di bawah program untuk memiliki pejabat dengan sebuah agensi kerajaan telah diluluskan. Jadi Im...