Sunday 11 June 2017

Selamat Datang My Beloved Princess Aleesa Binti Azizam - 19 April 2017 (Cerita Kami)

Hi semua, Lama saya tidak Update blog. Sedikit sibuk lately, Al Maklum sudah ada  Baby.
Hari ini saya nk berkongsi pengalaman saya semasa Kelahiran Baby Sulung saya iaitu


Aleesa Binti Azizam
Aleesa bermaksud di lindungi tuhan. DAN keluarga kami memang mengamalkan nama pendek-pendek sahaja.  Sebagai Contoh
Keluarga saya : Azlinda, Azaliza, Azrizal, Azizam, Azizi
Keluarga wife pula : Zaila, Zaidora, Zaidi, Zainizam

Jadi saya decide nk menyambung Hurup A. Sebab saya nk anak saya sentiasa di hadapan, sbb sebagai orang nama Hurup A. kitaorg sentiasa kehadapan. Insyallah Semua anak saya akan di namakan hurup A. Dan kenapa pendek? well, panjang2 bukan sebut pn nama penuh.

Story Time
Selamat saya menghadiri kelas ibu mengadung dan melihat banyak video youtube. Sememangnya amat membantu. Jadi hari ini saya nk berkongsi pengalaman saya dan view saya dari pihak lelaki. (penting tau peranan seorang lelaki ni)

1.Tanda Tanda Awal

Isteri saya mula menunjukan tanda-tanda awal pada malam sebelum bersalin. Sebab attend kelas, jadi saya tahu keluar pendarahan or keluar air adalah penanda isteri hendak bersalin (kita kena cepat2 bergegas ke hospital). Nak di jadikan cerita wife saya ade pendarahan kecil pada jam 2pagi. Selamat waktu pagi,

Sampai sahaja hospital, doctor suruh wife saya admit. (kami tidak panic, sebab sudah tahu apa perlu buat semasa attend kelas hari tu). Dan Doktor kata wife saya baru buka 1cm

Pengajaran : Kepada suami, korang stdy lah skit pasal ibu mengadung nie. Time moral support kita penting.

2. 1 CM

Ok, baru saya tahu. Payah rupanya bersalin, pada jam 1 petang wife saya baru sahaja terbuka 3 cm.
saya ingat sebelum ini. Masuk wad terus bersalin. Salah rupanya. DANNN, terus terang selamat lah bini saya kuat bersenam sebelum bersalin. Jam 2 petang, tamat sahaja waktu melawat. Terus nk terberanak.

Yang kelakar, nurse terkejut wife saya cepat terbuka. Sebab masa dia check baru 3 cm. Tiba2 nk terberanak. Tak sempat pindah katil. Dengan katil-katil tu doctor ngn nurse bawa ke labour room
Pengajaran : bila wife bersalin, rajinkn bersenam. or bawa diorang keluar shopping. Seriously nti senang nk bersalin, insyallah cepat terbuka nti.


3. Labour Room

Ha, yang ni kelakar, sebab waktu time rehat nurse kata baru 3cm. DAN estimation bersalin pada 12mlm nti. Sekali wife saya col dan dia sudah kat labour room. Jadi Kelam Kabut saya lari kat atas.

Masa di Labour room, *Saya mmg tak takot darah.
memang kita as lelaki memain kan peranan yang amat penting. Time tu wife tak pikir apa dah. So disebabkan sudah pergi kelas. Saya tahu teknik penafasan yang betul dan urutan yang betul.
*susah nk terangkan, so si suami semua. Korang cepat-cepatlah belajar.

Pengajaran : Belajar teknik penafasan dan position masa nk bersalin tu. (kepada si suami) dan kepada yang xtakot darah tu. Temanlah masuk

4. Miracle Happened . 2.7kg Normal

Pada jam 2.44pm. Aleesa saya lahir

Indah, sangat indah. Semasa kelahiran Aleesa dan semasa qamat kan di teliga untuk kali pertama adalah saat paling indah yang saya tidak akan lupakan. Saya btl2 terharu dan saya menagis,
Bila saya qamat kat teliga dia. Seriously saat paling warrmmm dalam hidup saya. Sebab dia menangis, then tiba2 berhenti menangis. Seperti Cam suara saya.

Pengajaran : Tak gi kelas pn tak xpe. Tapi si Suami pastikan pandai teknik penafasaan dan teknik urutan

5. Pulang

Alhamdulillah, sehari selepas bersalin, wife dan puteri saya dapat pulang ke Rumah. Syukur kami tiada dugaan penuh semasa mengandung dan bersalin.

Tetapiiiiiiiiiiiii

Nk di jadikan cerita Aleesa terkena kuman. Sampai je rumah 3hari tu masuk balik hospital seminggu.
Jadi tunggu next blog saya update pengalaman.  DAN Pengajaran untuk seorang suami. Seriously Banyak betul saya belajar.

Tunggu next update ye. Nk kongsi pengalaman membeli rumah dulu. hehe










No comments:

Post a Comment

Sudah ada bangunan Sendiri Tahun 2024 - Ini Story saya

Alhamdulillah, Alhamdulillah permohonan saya di bawah program untuk memiliki pejabat dengan sebuah agensi kerajaan telah diluluskan. Jadi Im...