Thursday 23 November 2017

Kepada org baru berniaga : Jangan terburu-buru membuka syarikat sdn bhd.

Hi semua, memang tidak di nafikan keadaan ekonomi di malaysia. Kurang memberangsangkan sekarang.
dan hari ni saya nk berkongsi sedikit pengalaman saya.

Untuk pengetahuan semua, saya Azizam seorang company secretary berlesen. dan tugas utama saya membantu usahawan membuka syarikat sdn bhd. Boleh refer website saya or contact sy direct
www.velvetcorporate.com or 0193960277

.
Sebelum individu mendaftar syarikat, Selalunya saya akan tanya mereka
1. Berapa lama sudah berniaga.
2. Pernah ade pengalaman dengan perniagaan atau baru sahaja berniaga.
.
jikalau mereka mmg baru nk berniaga, saya mmg tidak akan saran buka terus sdn bhd terus. 

Saya akan sarankan mereka buka enterprise dulu.
.
Memang enterprise tidak boleh convert ke sdn bhd.
Tp saya tidak mahu client terikat nak bayar 

1. secretary fees
2. audited fee, 
3. accounting, 
4. taxation lagi.
Sales pun tidak menentu dan terikat dengan fee. Last2 sakit nk bayar semua tu.

Estimate per year adalah RM2k to RM5K Yearly.
.
Tidak nafikan syarikat sdn bhd mmg entity perniagaan yang terbaik. Tetapi cost dia lagi banyak daripada enterprise. As secretary mmg akan saya akan advise buka sdn bhd.
Tetapi as business owner, kepada yang berniaga awal2 ni saya akan saran buka enterprise dulu.

belajar susah senang perniagaan ni. If perniagaan tidak jadi, tutup sahaja enterprise tu.
If tahun ke 2 or tahun ke 3 perniagaan ok.
cpt2 buka sdn bhd. Semua entitiy perniagaan ok.
.
Tak perlu terburu-buru dalam perniagaan ni. yang penting kejar sales and buat networking and marketing.
.
p/s : tengah settelkn kes client kena compound sbb tak buat Annual return dan Audited Account.
.
www.velvetcorporate.com

No comments:

Post a Comment

Sudah ada bangunan Sendiri Tahun 2024 - Ini Story saya

Alhamdulillah, Alhamdulillah permohonan saya di bawah program untuk memiliki pejabat dengan sebuah agensi kerajaan telah diluluskan. Jadi Im...