Sunday 23 October 2016

Di Serang Pepijat dan penyelesainya - Bed Bug Attacked and the Solution.

Sengasara, seriously sangat sengsara. Pepijat atau pun bedbug adalah serangga paling licik pernah saya hadapi. And the worst thig is,  bedbug is a blood seeker. I repeat blood seeker. Mereka ini menghisap darah. Berkali-kali saya ke klinik, sebab badan saya gatal-gatal. Result dia sama. Doctor bagi ubat sapu dan sapu. Beratus lah saya habis. Paling worse, saya pergi klinik pakar di sekitar jln tar. RM450 Bil, still tidak selesai.

Hampir berbulan saya diserang serangga ini. Dan yang malang sekali. Saya tidak tahu kewujudan serangga ini. Saya ingat kan gatal adalah disebabkan serangan nyamuk.

Sedikit berkenaan Bedbug / Pepijat :

  • Menghisap darah manusia
  • Aktif di waktu malam
  • Buta, but dia dapat mengesan suhu badan kita. Bermakna gelap bukan masaalah bg mereka
  • anak pepijat (Nimfa) mengambil masa selama 3 minit untuk menghisap darah kita manakala pepijat dewasa pula mengambil masa selama 10 hingga 15 minit. Selepas kenyang mereka akan merangkak semula menuju ke tempat persembunyian mereka.
  • Gigitannya tidak memberhaya, but gatal dan mengelembung. 






Habis semua ubat nyamuk saya beli, Rupanya bukan sebab nyamuk (dibawah ini memang saya beli)



Ini memang saya beli, sebab kami ingat diserang nyamuk. Sekali bukan

Badan saya, seriously ni kesan pepijat, Mengelembung. Tapi dia akan hilang dalam beberapa jam. Saya telah berjumpa ramai pakar. But semua tidak dapat detect punya gatal saya. Sekali Bed Bug Puncanya.

Kami sedar kehadiran ulat ini, bila kami decide untuk tukar cadar. Dan ternampak beberapa ekor ulat inie\ So apa lagi terus la sy membuat tindakan. Terus saya cabut cadar, keluarkan tilam. Tetapi
 nyamuk tidak berkesan. Jadi saya berkongsi apa tindakan saya, sebab seminggu lebih saya research berkenaan ulat ini :


  • Kalau picit - pastikan iannya mati, serangga ini sangat licik. Saya picit dengan jari dan dalam beberapa saat dia akan berhenti bergerak. Rupanya rupanya hidup lg. 
  • Pandai bersembunyi - ini paling saya geram. Sbb serangga ini mmg pandai betul bersembunyi. Terutama di celah2 tilam, bantal.
  • Guna garam/daun serai - Sangat tidak berkesan.  lupakan sahaja. Sbb saya sudah cuba. 
  • Bedak baby - Still tidak berkesan, but  akan membuatnya ulat ini susah memanjat. Tp still tidak mati
  • Penghapus serangga - beli specific sbb racun sembur nyamuk x berkesan. Dan semburan tidak akan membunuh telur dia. Untuk Pengetahuan anda, telur akan menetas dalam masa seminggu
  •  Jemur tilam - boleh cuba, sebab serangga ini tidak boleh hidup di suhu yang sangat panas. 
  • Gigitannya tidak bahaya - mmg saya sudah research, mmg gigitan bedbug tidak bahaya. But gatal mengelembung membuatkan tidak boleh tidur. Mmg ganguan emosi
  • Hantar dobi dry clean - ini adalah option yg terbaik. Bedbug tidak dpt hidup dgn suhu yang panas. Jadi menghantar ke dobi adalah salah satu pilihan.
  • Serai wangi boleh didapati di Tesco, Ia sangat berkesan. Sembur je terus mati, but tidak berkesan kat telur


The Solutions 

Diatomaceous Earth Food Grade
Ini diaaaa. Ini penyelamat anda. Powder ni akan membunuh dan telur2 pun tidak boleh survive.
Semburan Serangga hanya dapat membunuh apabila kita direct nampak dia. But Diatomaceous Earth dapat menghapuskan dia, dan telur pun tidak terlepas.

Sebelum anda menabur powder ini sekitar Bilik. Pastikan anda telah mengemas dulu bilik anda. Dan anda boleh start menabur di sekiliing tempat. Terutama laluan ke katil. Walaupun ulat ini sangat licik, akan tetapi. Ulat ini tidak boleh terbang, ulat ini hanya boleh memanjat,

Ingat Powder ini tidak membunuh dengan masa yang cepat, dalam sejam ke dua jam. Baru pepijat akan mati. Saya dah try. seriously mmg berkesan. Dari anda menghabiskan duit kepada pes control. Anda boleh membeli powder ini. Ini dia link nya (ada di bawah gambar, seriously sangat2 berkesan)



https://www.facebook.com/DiatomaceousEarthFoodGradeMalaysia/


2 comments:

  1. Cockroaches have dependably been and they will dependably be and, generally, they giggle at your diminutive endeavors to free your home of them. North Bend

    ReplyDelete
  2. i am for the first time here. I found this board and I in finding It truly helpful & it helped me out a lot. I hope to present something back and help others such as you helped me. pest control dubai

    ReplyDelete

Sudah ada bangunan Sendiri Tahun 2024 - Ini Story saya

Alhamdulillah, Alhamdulillah permohonan saya di bawah program untuk memiliki pejabat dengan sebuah agensi kerajaan telah diluluskan. Jadi Im...