Thursday 20 October 2016

Perkara yang perlu anda tahu sebelum membuka Perkongisan Liabiliti Terhad (LLP)

Hari ini saya menghadiri seminar pemantapan pegawai pematuhan di bawah akta perkongsian liability terhad (LLP). Untuk pengetahuan semua, LLP adalah combination diantara Enterprise dan Sdn Bhd. Ianya mengamalkan konsep separate legal entity dan ciri2 sdn bhd dan enteprise yg lain.

Tp hari ini saya nk tekan kn bbrp common issue selepas menghadiri seminar ini

-walaupun sudah hampir 4 tahun LLP di perkenalkan, ianya masih tidak popular dikalangan bank. Jadi pembukaan bank account bermasaalah. Kerana masih banyak bank tidak mengetahui tentang Llp ini. Main branch dan bank sekitar kl/selangor nmpk tidak lg bermasaalah. Akan tetapi yg cawangan diluar kl. Rasanya masih susah nk buka. Jadi anda harus consider perkara ini.

- By right, LLP mempunyai hak memilik tanah, kereta, rumah dan membuat loan di atas nama Llp kerana ianya mengamalkan konsep seperate legal entitiy. Akan tetapi yang saya perasan, adalah sukar utk membuat semua ini. Kerana LLP tidak perlu di audit, jadi bank tidak tahu keupayaan kewangan LLP anda. 

- Bukan sahaja pembukaan bank account, adalah amat digalakkan anda menkaji semula agensi2 yang anda akan engange. Sebagai contoh, jikalau anda nk apply lesen CIDB. Pastikan anda check dahulu di Cidb adakah mereka menerima permohonan LLP. Jangan baru nk buka baru apply. Then salahkn SSM. Tidak boleh ye

- Penutupan LLP sangat leceh dah mahal, kerana hanya boleh buat Voluntry winding up sahaja. Bermaksud anda kena mengikanlan kepada surat khabar dan perlbagai proses yang rumit sebelum boleh tutup (saya boleh buat dan menawarkan services penutupan ini)

- Membuat management account, anda wajib membuat management account dan menyimpan di alamat berdaftar. Dan anda wajib membuat declaration annualy. Kegagalan membuat demikian dan membuat delcaration paslu. Compound boleh mencecah RM250k. Mahal gileeeee


But

LLP masih mempunyaai kebaikan nya. Antara nya

1) Lebih flexsibility
2) Senang untuk buka
3) Cost tidak terlalu mahal
4) Tidak perlu membuat audit
5) Sesiapa boleh menjadi compliance officer
6) Cost tahunan jauh lebih murah


Jadi conslusion saya, kepada nk serious berniaga dan ada potential nk maju, beli asset dan sebagainya. Saya sarankan buka je la sdn bhd. Tak ramai company secretary nk jadi compliance officer, sbb mmg byk sebab la.

So sampai disini sahaja blog saya hari ini, saya skrg hanya melayan yg byl2 serious sahaja. Kerana saya sudah semakin sibuk. Jadi boleh mengemukakan soalan kepada 0193960277 or email direct kepada velvetgrousp@gmail.com. 






No comments:

Post a Comment

Sudah ada bangunan Sendiri Tahun 2024 - Ini Story saya

Alhamdulillah, Alhamdulillah permohonan saya di bawah program untuk memiliki pejabat dengan sebuah agensi kerajaan telah diluluskan. Jadi Im...