Friday 20 July 2018

Tips kepada mereka yang baru nak berniaga dan tiada modal

Hi semua, lama saya tidak update blog ni. Bukan tidak mahu update
tapi sangat-sangat sibuk.
Alhamdulillah sudah hampir setahun client di bawah jagaan saya.
Sekarang sudah masa saya menjadi quality daripada quantiti.
Sebab sudah lebih daripada 100
.
Dan saya telah berjaya memasuki majalah dan kali ini yang ketiga masuk majalah :)
Nanti korang dapatkan ye Majalah keluaran PKNS Selangor
.

Saya kena disclaimer dulu, saya belum berjaya lagi. Tapi bila anda telah 2 tahun berniaga secara full time. Banyak cerita dan pengalaman yang akan anda tempuhi.
.
Jadi hari ini saya nk berkongsi idea kepada mereka yang baru nk berniaga. Dan tidak tahu nk berniaga apa.
.
Cari Perniagaan Yang anda minat -
  • Ini sangat-sangat penting, sebab anda akan dedicate diri anda sepenuhnya kepada duniat perniagaan. Dunia perniagaan tidaklah indah seperti drama TV3. Seriously payah. Jadi mencari bidang perniagaan yang anda minat amat penting..
  • Contoh nya anda amat minat perniagaan related dengan travel, jadi anda boleh ceburi bidang tour guide. Dan pelahan2 anda buka syarikat perniagaan, mula-mula handle orang travel. Lama-lama terus buka syarikat travel. Saya mengenali dekat beberapa usahawan begini.
  • Macam saya, saya memang minat berjumpa orang, jadi saya ceburi bidang consultant. Memang penat, but saya enjoy.
Improve Skill Anda (Perniagaan tidak semestinya menjual barang sahaja)
  • Ramai silap, mereka ingat berniaga mesti ada barang dan jual. Kena ingat tidak semua orang mempunyai bakat untuk menjual barang. Macam saya, saya tak reti jual barang. Jadi saya ceburi bidang Services, tetapi bila dah 2tahun berniaga, semua benda dah boleh. 
  • Antara skill yang anda boleh improve adalah belajar bahasa lain jadi boleh buat part time translator, belajar buat website then perlahan2 tawarkan services, belajar menjahit. Di mana anda kena stdy dulu, buat part time dulu, income dan beat income keje anda. Anda boleh start berniaga, Macam ini lah saya dulu,
Ramaikan Kenalan Perniagaan
  • Ini sangat-sangat penting, macam saya, dulu saya ingat semua orang berminat untuk berniaga. Tapi saya silap. Tidak semua orang minat, Jadi nasihat saya, start rapat dengan orang yang berniaga, tidak di nafikan kami ini sibuk. Tapi kami selalunya positive, sbb kita kena sokong antara kita.
Start Dengan Menjual Barang Orang Dulu
  • Seperti saya cakap, berniaga ini sebenarnya peperangan. Jadi anda boleh belajar jual barang orang dulu. Rasa dulu asam garam perniagaan, rasa sendiri betapa lecehnya customer ini. Lebih byk masaalah dan kerenah orang anda layan. Lagi berpengalaman anda di masa hadapan. Insyallah.
Memasuk Seminar-Seminar Perniagaan dan banyakkan tengok video atau membaca
  • Macam saya sendiri pelbagai sifu saya telah saya dengar, dan yess tidak semestinya anda kena attend yang berbayar, banyak kelas-kelas anjuran kerajaan yang percuma. Siap elauan diberi. Macam saya ex usahawan growth PKNS Selangor, Insken dan lain2
  • Antara kelas-kelas sifu yang pernah saya attend adalah Sifu Azizan, Sifu Ris, Sifu bads.
  • Selain daripada attend kelas, dengar sahaja di youtube. Banyak kelas percuma di situ, just pengetahuan anda. Saya belajar buat website dan photography di website sahaja
Bye-Bye Melepak
  • Ha, ini yang ramai orang melayu or orang muda gagal nk buat. Bila anda start berniaga, mmg anda dah boleh katakan bye-bye melepak. Sememangnya melepak ni, mengkayakan mamak sahaja. Jikalau anda menarik masa melepak itu membaca buku or pergi seminar perniagaan, byk input anda boleh dapat.
Buat Risikan Pesaing @ Swot Analysis
  • Jangan terburu-buru nk buat product baru. Adalah better anda mengenali pesaing anda research mereka. Buat 8 risikan pesaing. Baru anda boleh kenal or mengetahui product yang orang mahukan. Ingat jual apa orang nak, bukan jual apa yang kita minat.
Bertindak Elak memberi alasan
  • Ini yang ramai gagal, nk berniaga tapi beribu-ribu alasan yang diberi
  • Penat la, xde masa la, nk rehat la, nk raya la, nk tgk bola la. Sorry bro, nk berniaga anda dah kena elak memberi alasan. Tanya diri sendiri, anda suka ke berurusan dengan orang yang mcm-mcm alasan?? 
Goodluck
  • Kepada melayu, kita kena jadi lain daripada yang lain. Jadi goodluck korg, berjumpa lg di topik akan datang.
Contact saya
  • azizamazizan@gmail.com
  • 0193960277
  • website : www.velvetcorporate.com & malayacorporate.com
Wasalam




1 comment:

Sudah ada bangunan Sendiri Tahun 2024 - Ini Story saya

Alhamdulillah, Alhamdulillah permohonan saya di bawah program untuk memiliki pejabat dengan sebuah agensi kerajaan telah diluluskan. Jadi Im...