Saturday 31 August 2019

14 Pekara sebelum anda mulakan perniagaan

Hi Semua, tahun 2019 adalah tahun ke dua saya berniaga secara full time.
Jikalau nk bandingan pengalaman dan kejayaan. Saya sememangnya belum lagi berjaya. Tapi disebabkan saya seorang setiausaha syarikat berlesen. Saya selalu berurusan terus owner perniagaan.

Jadi topik hari ini adalah perkongsian berdasarkan pengalaman saya. Jikalau memerlukan khidmat pendaftaran perniagaan. Sila layari website saya.
www.malayacorporate.com

Disebabkan kebanyakan pembaca blog saya adalah mereka yang baru berniaga, jadi hari ini saya ingin kongsikan 10 pekara yang perlu anda ada dalam diri anda sebelum anda memulakan perniagaan.

1) Self Motivate
Ini antara pekara yang wajib anda ada di dalam diri anda. Jangan nk harapkan sokongan "moral" daripada keluarga, suami, isteri, sahabat or sapa-sapa sahaja. Mereka tidak akan paham dan nampak apa yang anda nampak. Anda business owner, hanya anda sahaja paham apa yang anda mahukan. Orang yang tidak berniaga tidak akan paham. Sebab system hidup kita telah ajar untuk bersekolah, masuk university then dptkan kerja. Lagi2 melayu, mak bapak ajar belajar tinggi2 then apply kerja kerajaan.

2) Berkawan la dengan org berniaga.
Apabila anda telah decide untuk berniaga anda perlu mula memilih kawan or team yang boleh membawa anda kehadapan. Tetapi tidak semestinya perlu stop tuk berkwn yang tada sekarang. Nanti mereka kata kita sombong pulak. Tp masa lepak tu boleh kurang kan, dan start mula berkawan dengan kwn yg berniaga. For start boleh berkwn dengan saya. Dan mula la attend seminar keusahawan. Situ anda mula dpt kwn2 yang berniaga. Mcm saya, saya mula dengan kelas-kelas anjuran INSKEN.

3) Ready Kewangan at least 4 bulan ke hadapan
Perlu ingat, apa bila anda decide untuk berniaga, jadi income tidak menentu. Dan semestinya semua org ada commitment kewangan. Dan kita tidak seperti orang bekerja, kita tiada fix salary. Jadi saya galakkan anda ready kewangan 4 bulan kehadapan.

4) Reduce Commitment Minimum yang boleh
Tidak nafikan, semua orang nk mewah. Tp ingat iannya bukan skrg. anda belum tahu business anda ni boleh pergi jauh ke tidak. Jadi reduce commitment anda minimum yang boleh. If belum ada kereta jgn beli lagi. Kita beli under company je nanti.

5) Pandai Mencari peluang
Saya amat galakkan anda rajin attend seminar seminar pada awal2 ini. Sebab anda kena pandai pilih kwn dan start mencari peluang. Peluang mcm mana? Kwn sahaja seramai boleh. Sbb dlm dunia perniagaan ini tidak lah sebesar mana

6) Active dan berdisplin
Kebanyakkan org yang gagal dalam perniagaan adalah mereka yang tidak berdisplin. Ingat anda bekerja sendiri. Anda tiada punch card. Tiada siapa yang mengawal diri anda kecuali anda. Jadi latih diri untuk mencari seorang yg berdisplin. Mmg susah awal2. Tp lama2 mesti anda akan mula biasa. Mcm saya, saya merasa  diri pelik tak buat apa2. Tulis blog ini pun masa perjalanan ke Johor ni. Everytime berharga. Setiap masa harus di hargaai.

7) Jangan memandang Rendah pada orang lain dan jangan pula terlalu merendah diri
Jangan terkejut antara client saya yang berjaya adalah menjual sambal sahaja. Seorang lg cleaning services untung mereka ratus ribu sebulan.
Jadi anda jgn sesekali memandang rendah dekat orang lain. Tidak kira setinggi mana pelajaran anda. Kita kena sentiasa hormat menghormati orang lain. Tetapi yg terlalu merendah diri, kita as business owner kena ada lagak kita tersendiri.

8) Jaga Kewangan anda
Ini ramai perniaga baru dan perniaga kecil tidak jaga betul2. Ingat as business owner, all transaction must be properly recorded. Jadi mula lah berjinak2 simpan resit. Use accouting system, if anda hendak system accoutant yg better. Boleh PM saya. Saya akan bg suggestion dengan serendah RM350 setahun. Ingat kena jaga daripada awal. If delay bahaya.
Tp saya akan sentuh topic ini pada blog yg lain.

9) Berniaga bukan janji anda akan terus kaya
Ramai berangapan, buat perniagaan adalah jalan pintas untuk berjaya atau jalan keluar daripada masaalah kewangan anda. Jawapannya salah. Selalunya org yang berniaga akan gagal or loss pada 2 tahun pertama. Selalunya tahun ketiga baru anda rasa buahnya @ hasilnya. Jadi anda kena simpan sifat Kental di dalam diri anda. Jgn mengalah, tetapi if anda keep losing money. Something is not right. Anda kena re strategy balik perniagaan anda.

10) Avoid pergi kelas kelas yang mahal.
Ini antara pekara mistake yang selalu perniaga kecil saya jumpa event client saya. Mereka obsess nk pergi kelas usahawan yang mahal2. Ingat kelas mahal2 tidak menjanjikan sales anda akan terus naik. Saya tidak kata salah menghadiri kelas mahal2 ni. Tp kn better spend duit tu ke arah improve operation or marketing anda. Attend kelas mahal2 bila anda telah ada empire awk dan nk tambah networking. Banyak sahaja kelas usahawan yg murah anjuran kerajaan. Cuba cari.

11) Mula dan ada sifat bertanggunjawab
Ingat, key dia adalah mula. Jangan delay. Beza anda dengan saya, saya telah mula. Jadi saya telah ada pengalaman berniaga. Jadi mula sahaja, business owner yg bgs adalah mereka yg berani bertindak dan berani mengambil risiko.
Selain itu, anda juga kena ada sifat bertanggungjawab, jgn asyik salah kan orang atau takdir. Belajar accept kesalah diri sendiri.

12) hargaai perniagaan orang lain
Bila anda nk berniaga, selain berani mengambil risiko. Anda juga akan mula hargaai orang lain yg berniaga.
Jangan asyik nk services percuma.
Nothing is free, mcm kami. Kami adalah consultant. Jadi kami based on services. Kami pn ada commitment monthly yang perlu bayar. Apa yang saya nk masukkan disini, ada pekara yg boleh anda kongsi. Dan ada pekara yang tidak boleh kongsi.

13) Tahu persaing anda
Selain menghargaai perniagaan org lain. Anda juga perlu tahu persaing anda. Ada yang kata anda perlu selidik pesaing pesaing anda then keluarkan. Tp saya lain, saya suka berkawan dengan pesaing saya. Sbb bila saya tak boleh buat. Saya akan pass pada mereka. (Yang ini subjective dia bergantung kepada nature business anda)

14) daftar perniagaan anda
Ha, as company secretary berlesen dgn ssm. Adalah tugas saya menasihatkan anda mendaftar perniagaan tidak kira sdn bhd or enterprise. Daftar perniagaan adalah wajib dan terus daftar account bank. Tapi saya tidak akan sentuh sekarang.
Saya akan tulis blog yg berbeza.

Sampai sini sahaja. All the best all reader 😀😀

No comments:

Post a Comment

Sudah ada bangunan Sendiri Tahun 2024 - Ini Story saya

Alhamdulillah, Alhamdulillah permohonan saya di bawah program untuk memiliki pejabat dengan sebuah agensi kerajaan telah diluluskan. Jadi Im...