Thursday 22 August 2019

Renew Enterprise SSM Secara Online "EzBiz.SSM"

Salam semua, hari ini topic yang akan di sentuh adalah Renew/pembaharuan perniagaan Enterprise secara online di SSM mengunakan website https://ezbiz.ssm.com.my
Untuk pengetahuan anda, sudah lama service ini di buka oleh SSM. Cuma ramai yang tidak tahu.
Rasanya sudah 3 or 4 tahun saya sudah ada ezbiz account ini dan lately SSM telah mula digitalise daripada Pendaftar Enterprise @ Milikan Tunggal mahupun partnership.
Semua dah online, lepas ini xde dah beratur di kaunter.

dan berita terbaru, lepas ni cheque book pn sudah tiada. Everything online sahaja lepas ini

Jadi hari ini saya nk berkongsi step pembaharuan enteprise ini.
Jikalau anda bercadang dengan upgrade enterprise anda kepada Sdn Bhd, boleh ke website saya
www.malayacorporate.com, sana ada link whatsapp saya.

Berbalik kepada topic asal, Hari ini saya ingin berkongsikan |secara gambar| bagaimana hendak renew perniagaan enterprise anda online. Seriously tidak susah.
Yang susah, anda kena verify thump print di SSM yang berdekatan sahaja.
*tp ramai fail nk verify ni, sebab gagal hendak verify thump print dan gagal ke SSM.



             Pertama Sekali anda kena buat account ezbiz ini.
                Ini link dia :  https://ezbiz.ssm.com.my, Tapi kena verify dulu id

Boleh google sahaja



Anda Click Renewal by owner, or Renewal by others. Bermaksud anda boleh tlg renewkan enterprise orang lain

Click berapa tahun anda nak, saya advise jangan setahun, at least 2 tahun

Then buat bayaran, according tahun yang ada mahu

Buat Bayaran Then selesai, 

Lepas buat bayaran terus siap, mudah kn? aah memang mudah pun. Ramai yang mls nk buat. Sebab mcm-mcm alasan nk ke SSM.

Jadi pandangan saya, anda kena rajin ke SSM untuk thump print. Ingat sekali seumur hidup sahaja kena thump print.

Service yang di tawarkan di dalam ezbiz

Dan selain Renewal, mcm-mcm juga service yang ada dlm system Ezbiz ini.
Seperti Daftar Enterprise baru (Kena verify dulu), tukar business address, tutup perniagaan pun boleh. Tapi owner sahaja boleh buat

If ada yang bertanya boleh tak nk tukar ownership di dalam system ini. Jawapannya tidak boleh. Sebab kena thump print dan verify di depan orang kaunter SSM.

Jadi pendek sahaja blog kali ini.
Harap perkongsian saya memberi mafaat kepada yang membaca.
Sekali lagi, jikalau mempunyaai persoaalan tentang pensyarikatan.

Boleh singah ke website saya

Next topic adalah berkenaan sistem account dan website


No comments:

Post a Comment

Sudah ada bangunan Sendiri Tahun 2024 - Ini Story saya

Alhamdulillah, Alhamdulillah permohonan saya di bawah program untuk memiliki pejabat dengan sebuah agensi kerajaan telah diluluskan. Jadi Im...